lördag, juli 22, 2006

Flightplan

"Flerfaldigt Oscar®-belönade Jodie Foster (När lammen tystnar, Bästa kvinnliga huvudroll, 1991) spelar småbarnsmamman Kyle Pratt i den här nervpirrande thrillern i bästa Hitchcock-stil. Kyle och hennes sexåriga dotter Julia befinner sig ombord på ett flygplan på väg mot New York. De somnar och när Kyle vaknar är Julia spårlöst försvunnen. Eller är hon verkligen det? För ingen har sett att Julia varit ombord. Medan Kyle kämpar för att inte förlora förståndet, måste hon ensam försöka lösa det mardrömslika mysteriet och rädda sin dotter."
Källa: Ginza

Den här filmen var inte alls som jag förväntat mig. Efter att ha sett trailern kände jag att det här var en film för mig.
Först var filmen ganska seg. Det var rent tråkigt att bara se flygplansmiljön hela tiden. Efter två tredjedelar av filmen (när man är säker på att man vet hur filmen kommer sluta) vänder handlingen. En underbar vändning som sätter nerverna i gungning. Slutet blev inte alls som jag väntat mig!
Filmen f?r 4 av 5 möjliga.

Filmfakta:
Regi: Robert Schwentke
Skådespelare: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Sean Bean m fl.
Produktionsår: 2005
Åldersgräns: 11 år
Filmlängd: 94 minuter
Kategori: Thriller

Inga kommentarer: