onsdag, maj 05, 2010

Den vedervärdige mannen från Säffle - Maj Sjövall & Per Wahlöö

"En polis hade blivit brutalt nedhuggen med en bajonett. Martin Beck utgick ganska snart ifrån att det rörde sig om hämnd, begången av en sinnessjuk. Senare tvingades han själv plötsligt ta ställning till frågan om han var beredd att riskera livet för sitt arbete."

Den här boken har jag läst som kurslitteratur i en kurs om kriminalromaner. Denna bok ska ligga till grund för det paper jag ska skriva som examinationsuppgift i kursen. Av den anledningen har jag nog läst boken lite annorlunda än jag brukar läsa kriminalromaner.
Martin Beck är huvudpersonen i boken och det är han och Gunvald Larsson som leder polisarbetet för att hitta den polismördare som går lös. Man är van vid att det är tuffa tag när Martin Beck är inblandad, men här känns det lite som att det är lite mer stillastående i den här boken. Anledningen till det kan mycket väl vara att boken har 45 år på nacken. När boken skrevs 1965, såg samhället helt annorlunda ut mot vad det gör idag. Trots att man får en inblick i konstaplarnas liv på -60-talet så är boken i klass med dagens Beck. Helt klart läsvärd alltså!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Maj Sjövall & Per Wahlöö
Förlag: Norstedts förlag
Antal sidor: 173
Utgivningsår: 2005-05 (ursprungligen: 1965)
ISBN: 9789172635715

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Jag ser också fram emot att läsa fler böcker i Hammarby-serien!

Boktokig Eva Boström sa...

Är det så länge sedan som den skrevs? Oj!