lördag, april 28, 2012

Höstoffer - Mons Kallentoft


"Regnet vräker ner över slottet Skogså och i vallgraven flyter Jerry Petersson. Advokaten och den nya slottsägaren, känd för sin hänsynslöshet. Hur har han hamnat i vallgraven och vem har lämnat honom där?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som med allt annat än glädje sålde sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död.

Höstoffer är tredje delen i Mons Kallentofts uppmärksammade serie om kriminalinspektör Malin Fors, som inleddes med de kritikerhyllade böckerna Midvinterblod och Sommardöden."

Tredje delen i serien om Malin Fors känns inte som att den är riktigt lika bra som de tidigare två delarna. Boken är spännande, men den blir tyvärr också lite seg nu och då. Trots det så upplever jag boken som rena nostalgitrippen då den utspelar sig i mina gamla hemtrakter i Linköping. Jag kan se de flesta platserna framför mig. Dessutom reagerade jag på ett namn i boken som känns som lite för mycket "slump". Namnet finns (eller fanns, jag vet inte om personen lever idag) och personen var precis så som denne beskrivs i boken. Slump eller inte? Nåja, det var ju lite roligt!
Boken är trots tidvis seghet, klart läsvärd!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2010-05-12
Antal sidor: 440
ISBN: 9789186067618
 

1 kommentar:

Lena sa...

Det här är för mig planerad läsning för jag har hört att böckerna är okey. Ser att även du tycker det!