lördag, augusti 11, 2012

Den lilla fången:berättelsen om en förlorad barndom - Jane Elliott

""Jag fick sällskap tillbaka till rättssalen av en brottsofferassistent, en äldre dam. Fram till dess hade de varit noga med att jag skulle slippa använda samma ingång som Richard, min styvfar. Dold bakom håret hade jag hittills kunnat undvika att se på honom, minnas hans ansikte alltför tydligt. När jag kom tillbaka in genom dörren med huvudet sänkt såg jag ett par skor som spärrade vägen för mig. Jag tittade upp, rakt in i ett ansikte som gjorde mig sjuk av rädsla."

Från det att hon var fyra år bar Jane Elliott på en fruktansvärd hemlighet. Hon var sin styvfars slav - på alla sätt. Den lilla fången är den sanna berättelsen om en flicka som blev kuvad, trakasserad och sexuellt utnyttjad av sin endast fjorton år äldre styvfar. Hon hölls fången i en psykisk och fysisk mardröm i sjutton år - tills hon en dag slog tillbaka. En hjärtslitande men hoppingivande bok om en ung kvinna som med stort mod segrar över ondskan. Jane Elliott är en pseudonym."

Den här boken är väldigt skrämmande om hur ondska och tyranneri kan få växa och fortleva i en familj.
Boken är inte speciellt bra skriven, och de första 50 sidorna var mest jobbiga att läsa eftersom allt kändes som en upprepning av det som redan skrivits. Boken kändes även som "ännu en" i raden av alla dessa böcker om svåra barndomar. Jag var på god väg att lägga ifrån mig boken, men eftersom jag har en "regel" om att jag ska ge böckerna minst 75 sidor innan jag lägger bort dem, fortsatte jag att läsa. När jag närmade mig 100 sidor hade boken bättrat på sig. Språket är fortfarande inte jättebra såklart, men handlingen ändras. Det här handlar inte bara om missbruka av alkohol och droger och försummelse av barn. Det här är något helt annat, det här är ondska som hade fått Adolf Hitler att bli stolt!
Läs boken, strunta i att den inte känns lockande i början, den tar sig! Bortse från språket och förfasas istället över hur man, som vuxen, kan behandla ett barn så fruktansvärt illa! Den här boken får Pojken som kallade för Det att verka som barnlitteratur!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Jane Elliott
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 250
Utgivningsår: 2010-10-27
ISBN: 9789186675110   

3 kommentarer:

Mamma J sa...

Ojojoj.... Ska läsa den. Om inte annat för att ge den stackars människan ett ekonomiskt bidrag :-(

Lena sa...

Du har fått en utmaning av mig!

Stina Wahlén sa...

Hej!

Jag jobbar för Kult pr, och ser mig om efter bra bokbloggare som kan tänkas vilja ha recensionsutskick från de förlag som vi jobbar med (Lind & Co, Leopard, Massolit etc). Jag har hittat din blogg, och om du är intresserad av utskick vill jag att du skickar följande information till mig:

Kontaktperson (för- och efternamn)
E-postadress
Telefonnummer (om det finns – inte nödvändigt)
Fysisk adress/Postadress

Med vänlig hälsning
Stina Wahlén
______________________________________________


Stina Wahlén
Kult pr
Kammakargatan 48
SE-111 60 STOCKHOLM
stina.wahlen@kultpr.se
+46 73 054 88 61