lördag, mars 09, 2013

Kvinnorna på 10:e våningen - Karin Alfredsson

"Det som den gamla cigarettförsäljerskan Lieu har sett, går inte att förklara bort. Kvinnan med sportbagen tar med sig nyfödda barn från sjukhuset och säljer dem till västerländska par. Det sker i parken intill Lieus kvadratmeterstora handelsplats på en Hanoi-trottoar. Lieu vet, för hon har spanat.
Det soldaten vet, går inte heller att förklara bort: Den svenske biståndsarbetaren Lasse Johansson har skadat flera unga flickor svårt. Sexuellt och svårt. Soldaten vet vad vissa män kan använda glödlampor och fjärrkontroller till.
Den svenska kvinnoläkaren Ellen arbetar på ett sjukhus i Hanoi och möter i sitt arbete regelbundet flickprostitution, sexuell misshandel och mycket unga mödrar, vars nyfödda spädbarn oförklarligt försvinner till destruktion. När Ellens vägar korsar Lieus och soldatens, förstår hon det som ingen velat tro..."

Den här boken handlar om kvinnohandel, prostitution och Vietnam. Boken beskrivs som en "dokumentärthriller" där vissa delar är påhittade, men majoriteten av de stora händelserna är sanna.
Det är skrämmande läsning om fattiga kvinnor som säljs till bordeller av sina familjer, för att de ska kunna försörja resten av familjen i de små byarna.
I boken får vi följa den svenska läkaren Ellen som jobbar på ett större sjukhus i Hanoi. Hon stöter på prostitutionen och de hemska öden som kommer med denna.
Det är svårt att lägga ifrån sig boken, och jag känner att jag vill veta mer om de karaktärer som jag fck lära känna i boken. Jag vill veta vad som hände sedan.

Det här är den andra boken om Ellen, den första har jag inte läst, men den måste jag såklart läsa nu, och så måste jag ta reda på om det finns fler böcker om Ellen.

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Karin Alfredsson
Förlag: Damm förlag
Utgivningsår: 2008-08-04
Antal sidor: 317
ISBN: 9789173513104

1 kommentar:

Monika sa...

Det finns i alla fall fem böcker om Ellen Elg, alla handlar om kvinnors situation, men i olika delar av världen. Jag har läst fyra av dessa böcker och jag kan verkligen rekommendera allihop.