lördag, oktober 19, 2013

Evig eld - Jonas Moström

"En sen höstkväll blir kirurgöverläkaren Ola Karlgren kallblodigt nedskjuten utanför akutmottagningen på Sundsvalls sjukhus. Läkaren Erik Jensen är först
på plats och försöker förgäves rädda kollegans liv. Det enda spår han ser av mördaren är den silvergrå kombi som i ilfart lämnar platsen.
Kriminalkommissarie Johan Axberg och hans kollegor ser två möjliga motivbilder utkristallisera sig. Offrets ökända otrohetsaffärer pekar mot att det kan röra sig om ett svartsjukedrama, men det kan heller inte uteslutas att mordet är kopplat till Karlgrens engagemang i det lokala läkemedelsbolaget Global Medical Careness, som enligt ryktet säljer medicin med cancerframkallande biverkningar till u-länder.

Samtidigt som Axberg försöker få klarhet i mordet på Karlgren härjar en pyroman i Sundsvall. Större och större bränder anläggs och de har en förbryllande detalj gemensam: vid varje brand lämnar pyromanen efter sig en metallbricka med ett inristat namn och nummer. En komplicerad utredning tar sin början.

Evig eld är den sjätte romanen i Jonas Moströms serie om Johan Axberg, Sofia Waltin och de andra kriminalpoliserna i Sundsvall."

Nu var det ett tag sedan jag senast läste något av Moström. Så länge sedan att jag inte insåg att Evig eld är nummer sex i raden av romaner om samma personer. Jag har ju missat några där emellan kan jag säga.
Det här var inte lika bra som jag mindes Moström, tyvärr. Det kan bero på att jag lyssnade på boken, istället för att läsa. Det är inte alltid jag hänger med i boken om jag lyssnar på den nämligen.
Boken är helt ok, men inte alls lika spännande som de jag tidigare läst av Moström!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Jonas Moström
Förlag: Earbooks
Inläsare: Torsten Wahlund
Utgivningsdatum: 2012-05-18
ISBN: 9789174830033

Inga kommentarer: