måndag, mars 17, 2014

Den senila skabaggens tröst - Jens Månvinge

"Efter att ha jobbat i den thailändska regnskogen beslutar sig Jens Månvinge för att ge sig av till Bangkok och fixa sin trasiga ekonomi. Det är ett ödesdigert beslut som blir upprinnelsen till en skakande historia. Det dröjer inte länge förrän han blir gripen för ett grovt narkotikabrott i centrala Bangkok där amerikansk och thailändsk polis väntar i ett bakhåll. Domen faller och han undgår dödsstraff efter att ha erkänt sig skyldig. Med ett straff på trettio år kastas han in i Asiens mest ökända fängelse. Tillsammans med 12 000 fångar är hans öde, likt deras, förutspått att falla offer för våld, förtvivlan och sjukdomar. Döden tycks vara den enda vägen ut.

När hans närmaste vän i fängelset dör i hans armar fattas ett beslut. Jens och en cellkamrat beslutar sig för att försöka rymma, men ett brev sätter hans inre i turbulent gungning och rymningen är inte så självklar längre. Det slutar med att Jens bryter ut sin cellkamrat som lyckas fly landet medan han själv blir hårt straffad och fastkedjad i en mörk, fuktig isoleringscell på obestämd tid. Där inne, när han kämpar mot cellens svåra omständigheter och sina egna tankar, kommer oväntade vänner till hans räddning. Det blir ett möte han aldrig ska glömma."

Den här boken fick jag i julklapp, men det har tagit lite tid innan jag har lyckats ta mig igenom den (den där tröttheten har haft andra planer för mitt läsande)! Nu är den utläst i alla fall, och jag kan konstatera att det är i det stora hela en bra bok. Jens beskriver hur rättssystemet fungerar i Thailand, hur det är att sitta häktad och vänta på sin dom, hur det är att sitta fängslad, och hur dagarna ser ut på "Bankok Hilton".
Det jag gillar bäst är att det inte är någon "jag är oskyldig, det är synd om mig-historia". Hans skuld tas egentligen inte upp alls, mer än som bakgrund till varför han sitter där han gör.
Berättelsen om åren i fängelset är hemska. Alldeles för många människor på för liten yta med vakter som är maktfullkomliga. Det kan inte bli något positivt av det!
Jens berättar sakligt om sin upplevelse. Han hittar positiva delar mitt i allt det negativa. Han berättar om vänskap med andra, och sorgen över att förlora vänner och anhöriga.
Kanske kom slutet lite väl snabbt i boken. Jag hade gärna velat läsa mer om hur överflyttningen gick till, vad som hände när han kom till Sverige...men det kanske är en annan bok!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Jens Månvinge
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 405
Utgivningsår: 2013-05-20
ISBN: 9789187319273

Inga kommentarer: