tisdag, januari 13, 2015

Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman

"Det är alltså jag som är din pappa. Du får vänja dig."

Till min son. Jag ber om din förlåtelse redan nu. För allt jag kommer göra fel. För allt jag inte kommer förstå. För minibussen. Shortsen. "Öl byggde denna vackra kropp"-t-shirten. För att jag försöker high-fajva dina kompisar.
Den här boken är till dig. Om sakerna jag tror att du behöver veta om världen. Om fotboll, Ikea, manlighet, Gud, friterad Snickers-glass och hur man klarar Monkey Island 3. Om försvunna bilnycklar och varför pappa var tvungen att döda den sjungande plastgiraffen.
Mest av allt är det en bok om att försöka vara en bra förälder. För jag vill att du ska veta att jag verkligen alltid gjorde så gott jag kunde.
Ingen googlade mer än jag.


Saker min son behöver veta om världen är en pappas stapplande försök att förklara världen för en tvååring. I kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om Ikea", "Vad du kommer att behöva veta om rörelseaktiverade toalettlampor" och "Vad du kommer att behöva veta om varför Felicias mamma är sur på mig" blottlägger Fredrik Backman med stor komisk träffsäkerhet 2000-talets småbarnsföräldrars alla ängsligheter och tillkortakommanden. Men mellan igenkännande gapskratt och skarpa samtidsreflektioner finns också kapitel som "Vad du kommer att behöva veta om manlighet" och "Vad du kommer att behöva vet om när jag håller dig lite för hårt i handen". Med uppriktiga rädslor och villkorslösa kärleksförklaringar som går rakt in i bröstet hos läsaren. Vare sig man är förälder eller inte."

Det här är en bok med stor igenkänningsfaktor, om man har barn (men i vissa situationer även om man inte har). Jag har skrattat högt åt vissa saker och bara begrundat orden i andra. Boken är skriven med glimten i ögat, men ändå skulle boken vara väldigt användbar av en tonåring som tycker att föräldrar är de mest pinsamma och märkliga varelser som finns på denna jord.
Jag hoppas att Backmans son kommer läsa boken när han är i tonåren, och kommer tycka att hans pappa är cool, jättecool, för det är han!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2013-09-16
Antal sidor: 201
ISBN: 9789175032207

Inga kommentarer: