onsdag, juli 08, 2015

Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty

"Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar och bor i Sydney i Australien. En dag när hon är uppe på vinden ramlar en kartong ner från en hylla där hennes man sparar gamla kvitton. Ur kartongen faller ett förslutet kuvert. Brevet är till Cecilia från John-Paul, men får öppnas endast då han är död. John-Paul är på tjänsteresa men när han ringer berättar Cecilia om brevet, han avfärdar det och ber henne slänga det utan att läsa. Men Cecilia blir inte lugnad utan ännu mer förbryllad. Varför fanns brevet på vinden, i en obetydlig kartong? Ska hon trots allt öppna brevet och läsa, eller? Plötsligt har hennes liv tagit en helt ny vändning på grund av ett brev från hennes man, ett brev som innehåller något hon aldrig skulle kunna föreställa sig..."
Den här boken var månadens bok i en bokklubb för ett tag sedan. Jag fick den för att jag glömde att avbeställa boken, och det var ju tur så här i efterhand.
Det här är en, till att börja med, ganska banal historia om olika personer vars öden sammanvävs. Alla har de också födelsestad och grundskola gemensamt. Boken utspelar sig i Australien, men det bortsåg jag snabbt ifrån och undrade om författarinnan blivit alldeles galen när hon skrev om långfredagen och att det var höst... Det slog mig dock snart varför hon skrev så!
Den här boken skulle jag definitivt rekommendera alla som gillar olika familjedraman/relationsdraman.
 
Betyg:
4 av 5
 
Bokfakta:
Författare:
Liane Moriarty
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Antal sidor: 345
Utgivningsår: 2015-03-10
ISBN: 9789100141417

Inga kommentarer: