söndag, januari 05, 2020

Låt mamma bajsa ifred - Malin Meekatt Birgersson


"Det började med en känsla. Alla andra är så jävla lyckliga hela tiden. De umgås, bakar cupcakes och uppdaterar instagram med fina bebisbilder, inredning och fredagsmys. Fluffiga små rosa moln, familjelycka och tacos. Jag var värdelös. Världens sämsta mamma...
Sen insåg jag att de bara ljuger. Bästa insikten! DEN måste jag förmedla så att fler förstår att det är okej att inte bygga om källaren till surdegshotell och att det är okej att prenumerera på vin, banka huvudet i väggen, svära och köpa färdiga köttbullar ibland. Sanningen om föräldralivet gör det lättare att ta sig igenom det...och överleva. Och det har blivit lite av mitt "mission in life" att sprida den sanningen. Naket, ärligt - med självdistans, humor och kärlek. För sån är jag."

Om du har barn, och har hängt inne på något föräldraforum (Familjeliv) så kommer du skratta igenkännande åt det här.
Malin skriver rakt och ärligt om hur det är att vara förälder. Om hur man älskar sina barn, men inte alltid att vara mamma. Det är så otroligt tabu att säga något sådant (vilket hon också tar upp i boken), men jag tror nog att vi alla kan känna igen oss i känslan.
Boken baserar sig på Malins blogg, som jag inte har hittat till innan jag läste boken. Nu kommer jag däremot gå in och läsa då och då, för jag gillar hennes sätt att skriva på, och de ämnen som hon tar upp (som jag själv enkelt kan relatera till). 
Allt Malin skriver om är inte roligt och tjo och tjim. Hon tar också upp sorgen och smärtan efter hennes mammas bortgång. Även den kan jag relatera till, även om det inte är till min mamma, utan min mormor som dog när jag var gravid med mitt fjärde barn.
Boken är en perfekt pendlarbok, då varje "kapitel" är max 3 sidor, och man kan därför hinna läsa och avsluta på bra ställe även om man inte har så mycket tid.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Malin Meekatt Birgersson
Förlag: Vulkan
Antal sidor: 238
Utgivningsår: 2015-12-21
ISBN: 9789163799976 



Inga kommentarer: