måndag, maj 18, 2020

Brända brev - Dan T. Sehlberg

"Niklas liv slås i spillror när han förlorar sin fru Eva i en fruktansvärd flygolycka. När han får veta att avskedsbrev från de omkomna ibland återfinns vid flygkatastrofer hemsöks han av tanken att Eva skrev till honom sekunderna innan sin död.  
Besatt, sömnlös och desperat leder Niklas allt mer vågade jakt på ett sista brev djupt in i en gåtfull och kriminell undre värld. Här är flygkrascher vardagsmat och offrens sista ord, de "brända breven", auktioneras ut till samlare på en makaber svart marknad. Efter en rad mystiska dödsfall inser Niklas att han hamnat mitt i en uråldrig, världsomspännande kamp, och att det är för sent att vända om."

Den här boken låter väldigt spännande och jag blev väldigt intresserad av att läsa den när jag såg en författarintervju på Nyhetsmorgon på TV4.
Jag valde, som oftast, att lyssna på boken...och redan där skar det sig nog. Uppläsaren har en vääääldigt långsam och lågmäld röst. Skulle passa bättre till en minfulnessövning än en "psykologisk thriller".
Jag vet inte om det berodde på uppläsaren eller om det faktiskt inte var en bok för mig, kanske mest troligt en kombination av de två. Jag tyckte inte att det här var ett dugg spännande. Jag tyckte mest att det var konstigt och en del saker tappade jag bort mig själv på, så jag funderade på om det var en nutida Indina Jones jag följde i jakten på brända brev (som är något som finns i verkligheten). Jag gav upp på boken när jag hade ca 10 % kvar av den...

Betyg:
1 av 5

Bokfakta:
Författare: Dan T. Sehlberg
Uppläsare: Hannes Meidal
Förlag: Modial
Utgivningsår: 2020-05-12
Uppläsningstid: 11 h 35 min
ISBN: 9789189061880

Inga kommentarer: