onsdag, juni 03, 2020

Biodlaren från Aleppo - Christy Lefteri

"Vackra Aleppo. En av världens äldsta städer. Ett världsarv skimrande av brons, med ett virrvarr av minareter och välvda tak. Där öknens närhet kändes i luften och solen kastade en röd skugga i skymningen. Fälten av blommor och sjungande bikupor utanför staden. Luften fylld av dofter… Tills kriget kom och förde med sig mörker, eld och död.

När kriget berövat dem allt tvingas Nuri och Afra att ta det svåra beslutet att lämna sitt hem, sitt land, sitt allt. De reser genom en sönderbombad värld, bär på en obeskrivlig smärta, och utsätts för enorma faror. Det enda hopp de har kvar är att de ska hitta trygghet i England och kunna bygga upp en ny tillvaro där."

Den här boken handlar om flykten från ett krig i Syrien till drömmen om ett nytt liv i England. Drömmen om en ny biodling i London.
Vi följer Nuri och Afra från bomben som dödade deras son, och gjorde Afra blind, över Medelhavet i trånga båtar, till flyktingläger i Grekland och slutligen slutdestinationen London.
Under de år jag arbetade med flyktingar, mötte jag flera biodlare från Syrien vilket gör att jag tar till mig historien. Det känns hemma. Även de kapitel som utspelas i Aten känns hemma, då jag har bott där under ett par år.
Boken innehåller kärlek, vänskap, mord, ja, allt man vill ha i en bok. Ändå är den behagligt lågmäld trots att den också är väldigt gripande. Den här kan varmt rekommenderas till hängmattan i sommar.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Christy Lefteri
Förlag: Bokförlaget Nona
Uppläsare: Rafael Pettersson
Utgivningsår: 2020-04-01
Speltid: 9 tim 8 min
ISBN: 9789189177000

Inga kommentarer: