lördag, september 23, 2006

Klockan 10:31 på morgonen i Khao Lak


"Vi var en vanlig svensk familj som åkte på drömsemester till Thailand över jul och nyår.

När flodvågen slog in över den soldränkta paradisstranden i Khao Lak hade vi precis bytt hotell. Vi ville bo tryggt med tanke på barnen och hade fått en fin bungalow på platt mark nära havet. Vi var lyckliga.

Jag är den ende som överlevde tsunamin. Min fru Ulrika drunknade tillsammans med våra söner Charlie, 5 år, och Max, 4 år.

Jag vill gärna tro att det kommer något gott ur även det värsta som sker i en människas liv. Eftersom min familjs öde har blivit känt via medierna, har det känts viktigt för mig att berätta hur det verkligen var. Dessutom vill jag ge min syn på de svenska myndigheternas handfallna agerande i Thailand efter katastrofen. Jag skämdes över att vara svensk. Det vill jag aldrig behöva göra igen.

Och om jag skulle ge ett råd till andra vore det att sätta värde på nuet. Tänk efter vad som är viktigt och njut av dina närmaste medan kan!

Pigge Werkelin "


Det här är ingen bok som går att betygsätta, så det hoppar jag över den här gången.
Boken är inte skriven av någon mästarförfattare. Det märks att det är Pigges egna ord. Ibland är det osammanhängande och händelserna kan gå i förväg, men det är det som gör att man tar till sig allt som Pigge skriver.
Jag kan inte låta bli att fascineras över myndigheterna, och jag förstår till fullo att Pigge skämdes över att vara svensk!
Pigge beskriver så fint hur sorgen är, och hur han fungerar. För oss här går livet vidare och det finns ingen anledning att stanna kvar i det som fanns då, men som är borta nu. Minnena kommer alltid att finnas kvar, och sorgen kommer att då, och då välla upp till ytan och kännas stark igen. Då får man på nytt bearbeta den, och så går livet vidare på nytt.
Jag kan bara önska Pigge all lycka med sin nya familj. Jag hoppas verkligen han får leva precis som han själv vill, och får slippa att andra har synpunkter på det!

Bokfakta:

Författare: Pigge Werkelin & Lena Katarina Swanberg
Förlag: Bonnier förlag
Antal sidor: 253
ISBN: 9185015865
Kategori: Biografier
Utgivningsår: 2006

Inga kommentarer: