fredag, april 18, 2008

Predikanten

"Det är tidig morgon i Fjällbacka. En liten pojke är ute och leker när han gör ett fruktansvärt fynd i en klippskreva - ett sargat lik av en ung kvinna. När polisen hittar ytterligare två kvinnoskelett under den döda kroppen tätnar mystiken.

För att lösa mordmysteriet måste Patrik Hedström och hans kollegor följa spåren som leder tjugo år tillbaka i tiden. Utredningen bjuder på den ena skrämmande upptäckten efter den andra och snart står polisen i Tanumshede inför sin svåraste uppgift någonsin - att hitta en mördare som bidat sin tid i mer än två decennier...

Med Isprinsessan gjorde regissören Jonas Grimås och skådespelarna Niklas Hjulström
(Sprängaren) och Elisabet Carlsson (Grabben i graven bredvid) succé bland TV-tittarna. Nu är de tillbaka i Predikanten, den andra TV-deckaren som baseras på en kriminalroman av Camilla Läckberg."

Jag gillade ju inte Isprinsessan när jag såg den, däremot gillade jag den boken. Jag tänkte att det kanske skulle vara annorlunda med den här eftersom jag inte tyckte att boken var någon direkt höjdare. Tyvärr är inte den här filmatiseringen heller speciellt bra. Tråkigt, för handlingen är egentligen inte dålig, bara tråkigt beskriven.
En medelmåttig filmatisering som funkar om man inte har något bättre för sig. Det positiva är att man kan dela upp filmen och se halva och göra en paus eftersom det är två entimmesavsnitt.

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regissör: Jonas Grimås
Skådespelare: Elisabeth Carlsson, Niklas Hjulström, Marika Lagercrantz, Malin Morgan, Stefan Gödicke, Lotta Karlge. Lennart Hjulström. Loa Falkman, Jonas Karlström, Karl Linnertorp
Speltid: 120 min
Åldersgräns: 15 min
Releasedatum (DVD): 2008-02-20

Inga kommentarer: