söndag, april 11, 2010

Vårskönt bokbyte - frågor och svar

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
~Jag läser helst kriminalromaner/deckare, men både nu och då läser jag gärna ungdomsböcker, chick lit eller böcker av det humoristiska slaget. Även biografer eller böcker med sann händelse gillar jag.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
~Jag har inga direkta favoritförfattare men jag har läst allt av Mari Jungstedt, Inger Jallakas och Kajsa Ingemarsson t ex.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
~Efter att ha pluggat psykologi i 3 år har jag tröttnat på att läsa på engelska ;).

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
~Jag lyssnar gärna på böcker. Lyssnar både i mp3-format och vanliga CD-skivor.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
~Nej, jag ger ju alltid bort alla böcker när jag har läst dem, så jag samlar inte på böcker alls.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
~Ja, det finns hyfsat uppdaterade listor här i bloggen (du hittar dem ute i menyn).

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
~Avkoppling och verklighetsflykt vill jag ha först och främst. Får jag även ett igenkännande eller en AHA-upplevelse så är det ett plus.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
~Ja Fantasy och Sci-Fi klarar jag inte av.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
~Det finns det säkert, men ingen jag kan komma på just nu.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
~Nej det gör det inte.

* Vad gör du helst på fritiden?
~Läser, stickar och virkar gör jag gärna. Bloggar, såklart. Är mycket och gärna med mina barn (killar på 5½ år och 3 månader, och tjejer på 7½ och 9 år) också.

* Samlar du på något?
~Nej det gör jag inte.

* Favoritfärg?
~Blått, svart och vitt.

* Teve-serier som du uppskattar?
~House och Medium är de enda serier jag följer.

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
~Jag gillar Wallander/Beck-filmer. Oftast blir det dock komedier numera, filmer som hela familjen kan se tillsammans.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
~När jag var gravid klarade jag inte av varken kaffe eller té och jag har precis nyligen börjat (så smått) att dricka det igen. Än så länge dricker jag inga mängder och inte varje dag. När jag dricker té så dricker jag i princip vad som helst. Jag dricker vita, gröna, röda och svarta téer. Dricker såväl smaksatta som vanliga rökiga som Earl grey. När det gäller kaffe så vill jag inte ha någon annan smak än kaffe där.
Även choklad gjord på mörk choklad dricker jag gärna.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?
~CHOKLAD! Just nu skriker min kropp efter choklad (och gärna Plopp eller liknande). Annars gillar jag även segt godis också. Suris tycker jag dock är vidrigt.

* Stjärntecken?
~Fisk

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
~Jag älskar alla presenter och överraskningar.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
~Fröer/sticklingar eller liknande! Har ju inte en stor trädgård, men eftersom det bara är andra sommaren vi bor här så finns det bara det som vi planterade i höstas ännu. På sommrarna brukar jag alltid se till att ha lite örter och kanske några grönsaker (ska ha mer av den varan i år).

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
~Nej, inget sånt.

Extra information:
~Varje dag tar jag mig 30-40 minuter som jag spenderar helt ensam i badkaret. Det är min stund på dagen då jag får läsa och koppla av ordentligt. Jag älskar alltså att bada.
Jag älskar psykologi. Har alltid varit en amatörpsykolog och är numera utbildad beteendevetare med psykologi som huvudämne.
Har bott i Grekland under 2 år på -90-talet och älskar allt som har med det landet att göra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar med deckare, Karin Wahlberg är en favorit.Vem ska du byta böcker med, är det någon bokklubb eller så

Ango sa...

Mia:
Det är ett byte som arrangeras av http://enbokomdagen.blogspot.com. Man får en "hemlig bokvän" som skickar bok och annat, och jag ska skicka till en person. Den här gången är det bara ett engångsbyte, annars brukar det vara så att man skickar paket under 3 månader till samma person. Väldigt roligt är det!

Kram
/Ango

Anonym sa...

Det här ska bli spännande...

Din hemliga bokvän.. =0)

Monika Häägg sa...

Det verkar spännande...

Anonym sa...

vill bara säga att jag går in och tittar i din blogg dagligen. ;0) Känn dig stalkad. *ler*

Din hemliga bokvän