onsdag, augusti 25, 2010

Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig utan dig - Mark Levengood


"Marks mormor tyckte inte om erotik. Hon krävde av morfar att lampan skulle vara släckt. Och sen sprang hon och gömde sig.

Gud så Marks morfar svor, där han jagade henne i mörkret. Trots att han varit med i båda världskrigen svor han på att en ryss i en vallgrav inte är något mot en mormor bakom en chiffonjé."

Jag är så otroligt svag för Mark Levengood och hans texter och det här försöker jag läsa långsamt, långsamt för att få ha kvar det så länge som möjligt...men det går bara inte. Jag läser i rasande takt, stannar kort upp för att reflektera över det skrivna. Trots att jag läser fort njuter jag! Det här är så underbart! Det här är precis lika underbart som de tidigare böckerna. Jag njuter, skrattar, ler, förvånas, förfasas och på slutet gråter jag. Den sista texten är så träffande. Den hade kunnat handla om mig och min mormor istället för Mark och hans morfar.
Har du inte läst Levengoods texter förut, så måste du verkligen göra det!
Boken är ett recensionsexemplar från förlaget

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Mark Levengood
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2010-08-25
ISBN: 978-91-642-0327-4

Inga kommentarer: