onsdag, augusti 25, 2010

Tusenskönor - Kristina Ohlsson


"Fredrika Bergman och hennes kollegor tar sig an ett dubbelmord vid Odenplan, ett äldre prästpar har
hittats skjutna i sin lägenhet. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv. Inlåst i en lägenhet
väntar flyktingen Ali på besked. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel. I Bangkok, Thailand, håller
en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon monterar ner hennes liv, bit för bit."

Jag har inte läst första boken, Askungar, men eftersom den blivit väldigt populär så blev jag såklart nyfiken på författarinnan.
Den här boken lever upp till mina förväntningar och Ohlsson är en ny lysande svensk, kvinnlig, kriminalförfattare som ligger på min favoritlista.
Alla karaktärer i handlingen är starka och levande, och handlingen är spännande och oförutsägbar.
Det enda jag hade lite svårt för var slutet. Det hände flera saker som man aldrig fick veta mer om. Kanske sparas det till inledningen av en annan bok, jag vet inte, men jag hade svårt för det avhuggna slutet.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Kristina Ohlsson
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 400
Utgivningsår: 2010-08-18
ISBN: 9789164203168

1 kommentar:

Boklusen sa...

Den här gillade jag också och även Askungar. Kristina Ohlsson är definitivt en ny favorit i deckargenren!