söndag, januari 02, 2011

Offerrit: en annorlunda berättelse om besatthet - Johannes Källström


"Tiderna är svåra. Industrin lägger ner och den lilla orten i skogen hotas av undergång. Svea, ortens kommunalråd, famlar efter halmstrån. Ett samarbete med bygdens förlorade son Oscar Vigelius, numera designer med världsrykte, ska gjuta nytt liv i näringslivet och mod i invånarna. Men Vigelius kommer inte ensam. I hans kölvatten följer ond bråd död, människor försvinner spårlöst och någonting illavarslande rör sig i det lilla samhället. Någonting alldeles under ytan. Kriminalkommissarie Owe Tycho kallas in, men det som börjar som en vanlig mordutredning förvandlas snart till en kaotisk kamp på liv och död. Owe står ansikte mot ansikte med nattsvarta krafter och i sin strävan att stoppa dem ställs han inför ett till synes omöjligt val. Offerrit är en berättelse om gott och ont, om människans bräcklighet, och frågan om vad i livet som är värt att ge upp allt för."

Det här är en bok av en för mig helt okänd författare, som verkar skriva böcker som tilltalar mig. När jag blev tillfrågad om jag ville läsa den här boken tackade jag glatt ja eftersom det alltid är roligt med nya (och framför allt svenska) författare.
Handlingen verkar vara riktigt spännande, men jag vet inte vad det är som gör att jag inte kan ta den här boken till mig, Efter att ha läst halva boken vet jag fortfarande inte riktigt vad den handlar om, och inte kan jag namnge speciellt många karaktärer heller. Det känns väldigt märkligt. Varje gång jag börjar läsa i boken känns det som att jag börjar i en ny bok och det tar någon sida innan jag kommer ihåg vad den handlar om. Boken är egentligen spännande och språket är absolut bra, så jag tror att jag läser den vid fel tillfälle bara.
Alla som gillar Ajvide Lindqvist tror jag kan gilla den här författaren också.
(boken är ett recensionsexemplar från förlaget)

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare:
Johannes Källström
Förlag: Massolit förlag
Antal sidor: 366
Utgivningsår: 2010-11
ISBN: 9789197890205

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag läste inte ut den, tyckte den var för läskig. Men jag hade problem med att hålla reda på personerna och fattade inte riktigt vissa saker. Men det kanske måste vara så om det ska vara mystiskt och skräck? Läser ju inte sådana böcker i vanliga fall så jag vet inte om det hör till genren!?

Ango sa...

klok som en bok:
Då är det inte bara jag alltså?! ;)
Jag har funderat på vad det är som gör att jag har svårt att komma in i boken, och att komma ihåg karaktärerna, men jag vet inte vad det är. Senare i boken blir det för mycket fantasy-liknande och det är en genre som absolut inte tilltalar mig (den övernaturliga biten) så det faller lite på det också!