lördag, juli 09, 2011

En studie i rött - Sir Arthur Conan Doyle

"I ett hus i södra London hittas en amerikan mördad. På väggen i det skumma rummet finns ordet Rache skrivet med blod. Scotland Yard står alldeles handfallna. Dags för Sherlock Holmes att göra entré ¿ Den unge läkaren Arthur Conan Doyle fick ett engångsarvode på 25 pund för sin detektivhistoria som i original utgavs tillsammans med några berättelser av andra författare i en julbok 1887. En studie i rött kom att följas av ytterligare en Holmes-roman innan succén var ett faktum i samband med tidskriftspublicerandet av de första novellerna om mästerdetektiven. En av historiens mest kända och klassiska litterära gestalter hade skapats."

Den här boken hade jag aldrig slagit upp och börjat läsa om det inte hade varit för att den är obligatorisk litteratur i en litteraturkurs jag läser i sommar.
Det här är starten på historierna om Sherlock Holmes och Watson, och jag måste säga att jag faktiskt gillar det ganska mycket. Trots att det är en klassiker och trots att den är nästan 150 år gammal. Visst, mycket text är tidsanpassad för att fungera även idag, men handlingen i sig är också bra, och spännande. Jag är riktigt glad att jag "tvingades" läsa den här!



Betyg:
4
av 5

Bokfakta:
Författare:
Sir Arthur Conan Doyle
Förlag: Lind & Co
Antal sidor:
182
Utgivningsår: 1876/2004-09-01
ISBN:
9789185267224

Inga kommentarer: