måndag, oktober 16, 2006

Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist



"Stockholm en dag i mitten av augusti: Det är onaturligt varmt fast
det är sent på kvällen och överallt klagar människor på huvudvärk.
Det känns som om ett elektriskt fält lagt sig över stan. Ett omvänt
strömavbrott. Inga lampor kan släckas, inga maskiner stängas av.
Paniken ligger i luften.
Så plötsligt är allt över. Ingenting har hänt ...
Den pensionerade journalisten Gustav Mahler är trött på livet. Allt
har gått fel och allra värst är att hans älskade barnbarn Elias nyli-gen
dött i en olyckshändelse. Nu får Mahler plötsligt ett samtal
från en gammal kontakt på Danderyds sjukhus som påstår att de
döda vaknar. Det måste vara ett skämt. Ändå tar han sig dit för att
undersöka saken.
Han möts av en lika ofattbar som skrämmande syn. Läkare på
sjukhuset bekräftar: massor av människor som avlidit under den
senaste tiden tycks ha vaknat till liv.
Mahler slås av en tanke. Elias. Men han är ju begravd. Mahler
vet ändå att han måste åka till kyrkogården.
Hanteringen av odöda är en skräckroman av klassiskt snitt, men
också en mycket gripande berättelse om kärlek som trotsar själva
döden."

När jag började läsa boken tyckte jag mest att den var en billig kopia på flera av Stephen Kings mästerverk. Efter halva boken tyckte jag bättre om boken, och jag tyckte bara bättre och bättre om den ju längre jag läste.
Jag gillar böcker som väcker frågeställningar hos mig. Frågeställningar om mig själv som person, och det gjorde den här boken.
Fortfarande så tycker jag inte boken är vad jag förväntade mig. Jag väntade mig en vanlig deckare och fick en fantasy-historia serverad. Inte fel, absolut inte, bara lite oväntat, men inget som sänker mitt helhetsintryck av boken. Jag kan rekommendera boken till alla som gillar Stephen Kings böcker. Ni kommer känna igen er väldigt mycket i handling och tankemönster.
Betyg: 3 av 5

Bokfakta:
Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Ordfront
Antal sidor: 332
Genre: Roman
ISBN: 9170372381
Utgivningsår: 2006

Inga kommentarer: