söndag, oktober 08, 2006

Wallander - Brandvägg


"Kommissarie Kurt Wallander kopplas in för att utredaett brutalt taximord. Två unga flickor grips och erkänner, de verkar helt oberörda av sitt besinningslösa dåd. En man hittas död vid en bankomat på torget. Han har ett stort sår i huvudet och hans plånbok och mobil saknas. Sent en kväll slocknar plötsligt ljuset i stora delar av Skåne. Strömavbrottet spåras till en ensligt belägen transformatorstation, där en fasansfull upptäckt görs. Wallanders intuition säger honom snart att händelserna på något vis hänger ihop. Någon med stor kunskap om det moderna IT-samhällets sårbarhet har satt en ond plan i verket..."

Jag läste boken för 7½-8 år sedan, så jag hade inte handlingen i färskt minne precis, men visst dök det upp en hel del minnesbiler under filmens gång. Har man läst boken känner man definitivt igen sig i filmen.

Det kändes ovant att återse Rolf Lassgård som Wallander efter ett antal filmer där Henriksson gestaltat rollfiguren. Lassgård är ju ändå riktigt bra som halvsunkig svensk kriminalare.
Filmen är väldigt het just nu i och med att den nyss släppts, men ärligt talat tycker jag inte att den är så fantastisk. Helt klart underhållande, men ganska förutsägbar (även för maken som inte läst boken).
Vi hade missat filmens längd (nästan 3 timmar) så det var tur i oturen att vi satte oss redan vid 19:30 och började titta på den så vi orkade se färdigt hela filmen.
I det stora hela är filmen bra, inte mer (jag har fått höga krav på Wallander nu). Nu väntar jag med spänning på årets sista Wallanderfilmer; Jokern och Blodsband.

Betyg: 3 av 5

Filmfakta:

Regi: Lisa Siwe
Skådespelare: Rolf Lassgård, Marie Richardsson, Lars Melin, Kajsa Ernst m fl.
Genre: Thriller
Åldersgräns: 15 år
Filmlängd: 175 min
Releasedatum: 2006-10-04

Inga kommentarer: