söndag, oktober 29, 2006

9½ månad - Annika Lantz



"Utdrivningsskedet låter som exorcism. Och är det nästan också. Visste du att barnets huvud vrider sig tre gånger under själva förlossningen? Det framgår inte av den bok jag läser om kroppen vrids med eller om det bara är just själva huvudet, och jag tror inte att jag vill veta. Vissa saker fattar man ju ändå själv. Som att man inte behöver daska ungen i baken för att den ska ta sitt första skrik det räcker med att den får se sin mamma efter 18 timmars krystvärkar.
Ur 9 ½ månad

Radiolegenden och teveprofilen Annika Lantz är föräldraledig. Hon har fått barn nummer två och upptäckt att alla som säger att det inte är någon skillnad med ett barn till ljuger. I sin dagboksroman berättar hon med sedvanlig humor och skärpa om det lilla heterolivet med kolikbarn, sömnlösa nätter och lattespäckade mammaluncher som aldrig blir av."

Den här boken är den bästa av den här typen av böcker jag har läst. Annika skriver på ett väldigt roligt sätt om slutet på sin graviditet, om sitt nya liv som tvåbarnsmamma och om att det snart är dags att börja jobba igen.
Boken är varm och humoristisk, men mitt bland allt det finns det allvar och känslobeskrivningar som kan vara svåra att förstå till fullo om man inte har barn själv. Har man barn själv förstår man precis vad Annika menar när hon beskriver hur hon skriker att barnet ska vara tyst, att hon inte orkar mer osv.
Igenkänningsfaktorn är också väldigt hög när hon beskriver hur hon ligger i sängen med ett sovande barn bredvid sig och försöker andas in stunden med varje por, hur hon knappt vågar röra sig eller ens andas för att riskera att förstöra stunden.
Detta är varvat med hurmoristiska inslag och tankar och så lite BVC-ironi förstås *ler*.
En underbar bok som jag varmt rekommenderar!
Betyg: 5 av 5

Bokfakta:
Författare: Annika Lantz
Förlag: Normal förlag AB
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9185505064
Antal sidor: 296

Inga kommentarer: