onsdag, juni 10, 2009

När kalla nätter plågar mig av hur det var - Jessica Andersson


"Hur gick det till när sångerskan Jessica Andersson hamnade i Fame Factory? Hur kändes det när hon som nybliven mamma med duon Fame helt otippat gick och vann Melodifestivalen? Men framför allt, med tanke på den framgångsrika artistkarriären: Varför har Jessica Andersson aldrig riktigt glada ögon?Blicken röjer minnen från en otrygg barndom. Jessica och hennes syskon växte upp med sin missbrukande mamma och mammans mer eller mindre våldsamma män. Syskonskaran splittrades när de placerades i olika fosterhem. En enda sak har Jessica Andersson alltid varit säker på. Att hon kan och vill sjunga. Att hon ska sjunga. Jessica skulle visa dem som sa att hon "skulle sluta som sin mamma". Så blev det också. Lena Katarina Swanberg har skrivit en stark berättelse där sorg och glädje går om varandra i Jessica Anderssons liv. En riktig Askungesaga om växande självkänsla och den svåra vägen mot balans."

Det här är Jessica Anderssons historia om sin uppväxt. Hon har fått hjälp av Lena Katarina Swanberg att skriva.
Storyn är väldigt utelämnande, full av frågor från Jessica. Samma slags frågor som jag ställt mig och min omgivning så förbannat många gånger; Varför reagerade ingen? Inte ens när jag själv bad om hjälp!
Det finns stunder när jag blir heligt skitförbannad på systemet och på vuxna när jag läser den här boken. Kanske för att jag känner igen mig själv, och kanske för att jag är så förbannat trött på att barn ska behöva lida för att vuxna inte klarar av att ta sitt ansvar!
Boken berör på djupet, tack vare att det inte är en snyftbok i den bemärkelsen att allt svartmålas. Jessica beskriver även en hel del ljusa stunder hon haft. Hon beskriver också vad som varit hennes motor i livet.
Det jag tycker är lite trist är att språket tidvis är dåligt. Det är märkliga meningsuppbyggnader och ofullständiga meningar. Syftningsfel förekommer och ibland blir det väldigt konstigt, tyvärr.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Jessica Andersson & Lena Katarina Swanberg
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 227
ISBN: 9789100122324

3 kommentarer:

fia sa...

Boken låter intressant, men dåligt språk är aldrig kul.

Unknown sa...

Vad kul att få lite omdöme om den här boken för jag har varit lite tveksam. Men den verkar ju vara värd att läsa i alla fall.

enAnnan sa...

Jag tyckte ju oxå att språket har fattigt och hattigt ibland, och som jag skrev så tror jag att just när man har en liknande uppväxt med någon som sätter ord på de känslor man hade så blir boken bättre...

Kramar