lördag, januari 23, 2010

Hemlös - med egna ord


"Raine Gustafsson väcks halv åtta i ett cykelrum av att en kille hämtar sin cykel. »Är det ok att jag sover lite till?« frågar Raine. »Det är lugnt«, svarar killen. Så Raine ligger kvar till halv ett. Susanna Berner ligger på rygg i solskenet i en hamn och vet att hon inte bara är mamma - hon är skitfull också. Tommy Erlholt kommer ihåg hur han bara grät när han hamnat på fosterhem, efter att pappan krossat familjen med »knytnävar, knivar, pistoler, sprit och fyllkompisar«.
Hemlös - med egna ord är ett unikt dokument. Texterna har publicerats i gatutidningen Situation Sthlm. De handlar om lycka, längtan, misslyckande, sorg, död, missbruk, kärlek, saknad, skuld och frihet. Och om tio år av hemlöshet. Dessutom texter av Liza Marklund, Fredrik Lindström, Lo Kauppi, Johanna Nilsson, Birgitta Stenberg, Jan Lindström, Katerina Janouch & Robert Bohman."

Den här boken köpte jag just för att överskottet av försäljningen går till Situation Stockholm, ett väldigt viktigt projekt. Jag köpte flera exemplar på en gång och gav bort till olika personer.
Texterna i boken har alla varit tidigare publiserade i tidningen Situation Stockholm som säljs av, och till förmån för, hemlösa i Stockholm. Texterna handlar mycket om just hemlöshet och missbruk. Det är texter i form av debattinlägg, dikter, krönikor och dagböcker.
Texterna är ofta tankeväckande och intressanta, och jag önskar jag bodde närmare Stockholm så jag kunde köpa tidningen, då jag tycker att det är en intressant och viktig tidning!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 343
Utgivningsår: 2008-08-25
ISBN: 9789185625710
Skicka en kommentar