söndag, januari 17, 2010

P.S. Jag älskar dig - Cecelia Ahern

"Holly och Gerry har ett perfekt liv tillsammans. De är lyckligt gifta och bor i Dublin, nära släkt och vänner. Vardagen flyter på i full fart och världen ligger öppen. Tror de. Så händer det ofattbara. Ett par månader före Hollys trettioårsdag dör Gerry efter en kort tids sjukdom. Hon förlorar sin bästa vän, mannen hon älskar. För evigt. Han kan aldrig komma tillbaka. Men ändå gör han det... Ett par månader efter Gerrys död dyker hans sista gåva till Holly upp: "Listan." I tio brev, ett för var och en av årets återstående månader, lotsar han Holly genom sorgen och visar henne hur livet trots allt rymmer både tårar och skratt. En hjärtevarm berättelse om att hålla fast, våga släppa taget och lära sig älska igen."

Det här är en varm och sorgligt mysig berättelse. Den handlar verkligen om att våga släppa taget om det som inte längre är, och att "kasta sig ut" i det okända och våga satsa igen.
Det är Aherns debutroman, och den första jag läser av henne. Hon imponerar på mig med den här berättelsen, speciellt med tanke på att hon är väldigt ung (född 1981).
Jag läste boken medan jag låg på BB och det var alldeles lagom läsning att varva med amning och tristess på sjukhuset. Tyvärr kunde det ibland kännas lite så där med hormonpåslag och bokens handling, och tårarna som kom väldigt lätt ibland! Trots det, eller kanske tack vare det, så är det en otroligt bra bok!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Cecelia Ahern
Bokförlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 432
ISBN: 9789185625871

Inga kommentarer: