lördag, juli 24, 2010

Antikvariat Blå Spegeln - Martin Widmark


"David och Larissa tar upp jakten på en försvunnen antikvariehandlare, med kopplingar till Charles Darwin.
Historien ställer dem inför existentiella och vetenskapliga frågor som rör liv och död."

Eftersom jag älskar Martin Widmarks böcker, valde jag att läsa en bok om David och Larissa när den serien fanns som alternativ i min litteraturkurs. Det här är en serie som jag inte har läst tidigare och tyckte att det skulle vara jätteroligt att läsa böcker av Widmark som är för lite äldre barn.
Det här är första boken i serien om David och Larissa. Böckerna är fristående, men jag gissar att man trots det har viss fördel av att läsa dem i kronologisk ordning. I den här boken träffas David och Larissa för första gången till exempel.
Boken är inte så jättespännande förräns i slutet, men det gör inte så mycket för det händer en hel del i den i alla fall. Det är såväl kärlek som mysterium och spänning i boken. Det jag kan sakna lite i den här boken är humorn som annars genomsyrar Widmarks böcker.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Martin Widmark
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 170
Utgivningsår: 2006-03
ISBN: 9789163850950

Inga kommentarer: