måndag, juli 19, 2010

Karlstad zoologiska - Hanna Hellquist


"Vi var alltid ute på landet om somrarna. Vi åkte inte på någon semester, vi åkte ut till landet och där var vi. Alla tre, jag och mamma och pappa, trots att mina föräldrar var skilda sedan flera år tillbaka. Vi sov i samma säng i sommarstugan. Pappa längst ut, jag i mitten och mamma längst in mot stenväggen.
Där på landet fanns hundarna. Och katterna. Och papegojorna och getterna och ormarna och sköldpaddorna. Och rävvalpen som pappa sköt. Ormarna som mamma smugglade i behån genom tullen i Helsingör. Undulaterna som jag stampade ihjäl, kattungarna som pappa lade på komposten. Råttorna som tinades i mikron.
Där fanns allt.
Numera har pappa en hund och en etta i Vålberg. Mamma har en allergisk pojkvän. Jag har en katt, en mamma, en pappa och mammas allergiske pojkvän."

Den här boken fick jag i senaste bokbytet, och jag var riktigt nyfiken på boken då det dels var en krönikersamling och dels en för mig helt okänd författare. Tyvärr tyckte jag inte att det här var så bra. Krönikerna kändes tidvis lite som "mitt sommarlov" och jag förstod inte riktigt vitsen med dem; om de skulle upplysa, roa, oroa eller bara vara. De flesta känns mest som om de är skrivna för henne själv så hon ska kunna ta fram dem och minnas när hon blir äldre. Inget fel med att skriva så, men det tilltalade som sagt inte mig.

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Hanna Hellquist
Förlag: Bonnier pocket
Antal sidor: 265
Utgivningsår: 2009-10-20
ISBN: 9789174290585

3 kommentarer:

Amy sa...

Hanna är en av programledarna i Morgonpasset i P3 och riktigt rolig. Har länge velat läsa den boken, men nu tvivlar jag...

Ango sa...

Amy:
Morgonpasset brukar jag inte lyssna på så jag har helt missat henne ;).
Många krönikor kändes som om de var hastigt avslutade och saknde poäng. De var ungefär lika roliga som om jag skulle berätta att vi hade en svart pudel när jag var liten...dvs inte av intresse för någon annan än mig ;). Kanske jag som inte uppfattade humorn ;).

Anonym sa...

Jag har läst den tyckte inte heller den var så bra.
MiaE