torsdag, augusti 16, 2007

Se upp för dårarna


"Två tjejer i 20-årsåldern. Så lika, så olika. Elin, dotter till en självupptagen kriminalprofessor, och Yasmin vars pappa är en turkisk hjärtkirurg som får nöja sig med att köra tunnelbana i Stockholm, träffas när de söker till Polishögskolan. Tuffa intagningsprov, röriga kärleksrelationer och känsliga familjeförhållanden sätter deras vänskap på prov i väntan på intagningsresultatet... "Se upp för dårarna!" är en kärleksfull berättelse om utanförskap och vänskap, om stolthet och fördomar, om två tjejer med huvudet på skaft och framtiden för sig."

Jag var riktigt nyfiken på hur en film regisserad av Helena Bergström skulle vara, och jag kan säga att jag inte blev besviken.
Filmen är riktigt bra. Jag gillar de unga tjejerna, hur de spelar sina roller.

Det är också kul att se invandrarproblematik, tuffa antagningar till polishögskolan, kärleksbekymmer och lite detektivarbete à la Enid Blytons ungdomsböcker.
En film som funkar för hela familjen!

Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regissör: Helena Bergström
Skådespelare: Dan Ekborg, Nina Zanjani, Rakel Wärmländer, Korhan Abay, Zinat Pirzadeh, Birgitte Söndergaard m fl.
Releasedatum (DVD): 2007-08-15
Åldersgräns: Barntillåten
Speltid: 99 min

1 kommentar:

enAnnan sa...

Såg ju denna på bio och var tvungen att köpa den samma dag den kom ut.
En underbar film.
:)