söndag, juni 08, 2008

Irene Huss; Tatuerad torso




"Bland stenarna på en strand utanför Göteborg upptäcks delar av en styckad manskropp. Det enda kriminalinspektör Irene Huss har att gå efter är en mycket speciell tatuering på torson.

Utredningen leder henne till Köpenhamn och en alltmer intensiv jakt på en sjuk bestialisk mördare. En mördare som hon vet snart kommer att slå till igen och som dessutom börjar fatta intresse för hennes egen familj. När hennes dotter mystiskt försvinner ställs Irene inför det ohyggliga faktum att hon kan tvingas att jaga sin egen dotters mördare.

Irene Huss är en karismatisk och modern kvinna som tidigare varit europamästare i Ju-jutsu. 38 år gammal är hon mitt uppe i karriären som kriminalinspektör, men hanterar samtidigt ett hemmaliv med make och två tonårsdöttrar."

Den här boken ligger i bokhyllan och väntar på att bli läst, men det har inte blivit av. Nu valde jag att titta på filmen, en trist söndagskväll istället.
Det är min första Irene Huss-film, men det kommer definitivt bli fler. Sex filmer är planerade och hittills har tre kommit ut, varav "Tatuerad torso" är den första.

Mycket spänning, och inte speciellt förutsägbart heller, och en hel del humor. Mycket lyckad kombination.
Jag ska läsa boken så småningom, men den får vänta nu när jag precis har sett filmen.


Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Regissör:
Martin Asphaug
Skådespelare: Angela KovacsReuben SallmanderLars Brandeby m fl.
Speltid: 88 min
DVD-release: 2008-01-09

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Gillar också filmerna med Irene Huss! Hon känns naturlig!

enAnnan sa...

Jag har vare sig sett någon av filmerna eller läst någon av böckerna ;)
men det är nog dags.

Har en del ligger på hög som ska in i bloggen, både filmer och böcker.
Bl a en skitbra som jag skrattade och svor mig igenom.
"Familjens projektledare säger upp sig" - Läs Den!
Tyvärr lånade jag den på bibblan annars hade jag skickat den till dig.

Kramar