söndag, november 22, 2009

Johan Falk 4 - Leo Gaut

"Ett våldsamt krogkrig har blossat upp i Göteborg, och när en restaurangägares bils sprängs utanför en lågstadieskola har de kriminella passerat en gräns, anser GSI:s chef Patrik Agrell (MIKAEL TORNVING), speciellt eftersom han just lämnat av sina barn på samma skola. När Patriks kollega Johan Falk (JAKOB EKLUND) inser att en av krogarna som utsatts för hot ägs av en viss Leo Gaut (PETER ANDERSSON), en gangster som Johan satte bakom lås och bom för tio år sedan..."

Det här är nog den bästa av Johan Falk-filmerna som jag har sett. Den är mer spännande och "upprörande" (om nu en film av det här slaget kan vara just upprörande) än de andra som jag sett.
Har man sett de andra filmerna kommer man definitivt att känna igen sig i handlingen, även om jag som sagt tycker att den här är lite bättre än de andra. Manuset känns lite mer uttänkt och inte så hastigt ihopskrivet. Precis som i Beck och Wallander så läggs ofta fokus på händelser som vi alla kan känna igen från massmediarapporteringen.

Betyg:
4
av 5

Filmfakta:
Regissör:
Richard Holm
Skådespelare: Jakob Eklund, Marie Richardson, Peter Andersson
Releasedatum: 2009-10-07
Åldersgräns: 15 år
Speltid: 92 min

1 kommentar:

Lena sa...

Jag har sett samtliga Johan Falk-filmer även de tidigare som Noll tolerans, Livvakterna och Tredje vågen. Tycker absolut att detta är riktigt bra kriminalfilmer.
....Lena