fredag, november 06, 2009

Wallander - Cellisten



"En rysk konsertcellist utsätts för ett bombdåd efter ett uppträdande i Ystad. Kvinnan visar sig vara ett kronvittne i ett mordåtal mot en medlem av den ryska maffian, nämligen sonen till dess ledande man, den länge internationellt efterlyste Leb Munchin. Wallander och hans kollegor befinner sig med ens mitt uppe i ett krig mot en mäktig internationell motståndare vars metoder är skoningslösa. Men Wallander anar att Leb Munchins motiv denna gången inte handlar om pengar och krass vinning, utan om något mycket djupare. Tillslut står Wallander öga mot öga mot en åldrad brottsling som är redo att utkämpa sin sista strid med alla medel han förfogar över."

Klassiskt tema vid kriminalromaner/filmer där maffian finns med i huvudrollen. Allt är dock inte fullt så enkelt som det först ser ut att vara.
Filmen är bra uppbyggd med Wallanders och de andras privatliv blandat med mord och mystiska händelser. Jag gillar verkligen att man får se en ny sida i filmerna, där privatliven går som en parallellhistoria, något som det inte har gjort i samma utsträckning tidigare. Det blir lite mer personligt nu!
Ja, gillar man Wallander så gör man. Man vet vad man får när man ser filmerna och man blir sällan besviken. Tvärtom känner jag bara ett begär efter nästa film (tur att jag har
Prästen också hemma).


Betyg:
4 av 5

Filmfakta:
Skådespelare: Krister Henriksson, Lena Endre, Nina Zanjani, Mats Bergman, Sverrir Gudnasson, Douglas Johansson, Fredrik Gunnarsson
Speltid: 89 min
Åldersgräns: 15 år
Releasedatum: 2009-09-16

Inga kommentarer: