måndag, juni 14, 2010

Lär dig virka supersöta amigurumi - Annie Obaachan

"Amigurumi är den japanska konsten att virka små garnfigurer, som tagit världen med storm. En amigurumi kan vara så enkel, eller så komplex, som man vill, från den lilla pingvinen i den här boken, till den detaljerade elefanten. Lär dig virka supersöta amigurumi innehåller all information du behöver för att komma i gång, med tips om hur man väljer garn och virknålar, samt beskrivning av de vanligaste teknikerna.
All amigurumi virkas med hjälp av grundformerna klot, ägg, cylindrar och rundlar som snabbt och enkelt monteras ihop. Boken innehåller tydliga steg-för-steg-beskrivningar på 15 söta figurer, bland annat en butter liten mohairbjörn, en mager sömnig katt, ett par pingviner och en uppnosig kanin. Du får också fiffiga tips om hur du enkelt designar dina egna, supersöta amigurumi."

Det här är den perfekta nybörjarboken. här får man grundliga förklaringar till alla mönster och man får också tips på hur man ska göra för att designa egna mönster.
Efter varje beskrivning följer en mycket detaljerad beskrivning på hur man dels virkar och dels monterar varje figur.
I slutet av boken får man mängder av blogförslag till andra "amigurumi-virkare". Alla bloggarna presenteras med foton på diverse alster, vilket i alla fall inspirerade mig till att virka nya saker (du hittar diverse foton på mina alster i min vardagsblogg). Det här är en av de bästa böckerna på temat som jag sett ute på marknaden, och jag rekommenderar den varmt!


Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Annie Obaachan
Förlag: Känguru
Antal sidor: 127
Utgivningsår: 2010
ISBN:9789186289089

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Kanske det är den boken som jag borde läsa i sommar. Har velat lära mig göra sådana figurer, speciellt eftersom min kompis gör sådana. Men jag har inte kommit till skott. Och jag är verkligen en nybörjare för jag har inte virkat på länge. Tack för tipset!