måndag, juni 28, 2010

Lasse-Maja och kyrkomysteriet - Martin Widmark


"Det är dags för Lasse och Majas femtonde fall. Den gamle prästen i Vallebys kyrka ska gå i pension och biskopen är på plats för att lämna över prästjobbet till den unga Fanny Winter. Men är det någon som saboterar den högtidliga ceremonin i kyrkan? Och vart har biskopens silverkräkla försvunnit?"

Ännu en bok i spänningens tecken, men som riktar sig till barn och ungdomar.
Lasse-Maja är ingen ny bekantskap, utan de har jag läst för mina barn och sett som såväl julkalender som långfilm. Man kan säga att jag är ett fan av Lasse-Maja redan innan.
Den här boken har stått i vår bokhylla ett tag, men varken jag eller barnen har läst den ännu, så jag blev först ut.
Man känner igen sig i karaktärerna, de är som de brukar och som de "ska" vara. I den här boken är det biskopens silverkräkla som försvinner mystiskt, och självklart lyckas Lasse och Maja att lösa mysteriet och få tillbaka kräklan.
En lika härlig bok som de andra i samma serie.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Martin Widmark
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 93
Utgivningsår: 2008-11
ISBN: 9789163859403

Inga kommentarer: