torsdag, maj 24, 2007

Linas kvällsbok 1 & 2 - Emma Hamberg



"Del 1: Lina är 15 år och bor i Rödköping (Dödköping...), hon hatar att vara okysst (hon funderar till och med på att kyssa sin minderåriga kusin, snacka om panik) och berättar inte för någon att hennes älsklingsrätt är kåldolmar det är inte coolt (bara det att man lägger värsta rökarna av kål gör ju att det erkännandet går bort). Bästa vänner vet hon inte riktigt om hon har (vill de vara med henne bara för att hon är fulare och dummare än de?), och kärlek vet hon inte ett piss om när höstterminen i nian börjar. Men det här blir året då ALLT händer (lite väl mycket kanske...).

Även del 2 i denna volym"

En underbar bok om man vill gå på nostalgitripp tillbaka till tonåren. Jag kände igen mig något vansinnigt mycket i Lina och hennes tankar.
Mycket fniss blev det. Vet inte om det berodde på att jag kände igen mig själv och fnissade åt minnet eller om det berodde på Hambergs egna beskrivningar. Kul var det alltså!

Jag rekommenderar boken varmt åt alla som levde ett lite "vildare" liv i tonåren och hade många funderingar om kärlek och livet i stort och smått. Boken passar också alldeles ypperligt för tjejer som befinner sig i tonåren idag, och som går igenom alla dessa funderingar!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Emma Hamberg
Förlag: Albert Bonnier Förlag
Utgivningsår: 2007-01 (Linas kvällsbok del 1 utkom redan 2003)
ISBN: 9789100113995

1 kommentar:

enAnnan sa...

De här böckerna har jag missat helt. Men det verkar vara böcker i min smak.
Jag är ju tillbaka i tonåren igen. ;)

Var har du köpt??

Kramar