tisdag, december 11, 2007

Den inre kretsen - Mari Jungstedt

"Under den tryckande högsommarsolen gräver en grupp arkeologistuderande från olika länder ut en vikingatida hamnplats på Gotlands västkust. Den visar sig vara rik på fynd. En sen kväll försvinner 21-åriga holländskan Martina Flochten från vännerna. Hon påträffas senare mördad på en fågelholme nära utgrävningsplatsen, och skadorna på kroppen tyder på rituella inslag. Kriminalkommissarie Anders Knutas tar hjälp av en rättspsykiater för att tolka de makabra spåren vid brottsplatserna. Journalisten Johan Berg bevakar den dramatiska utredningen och försöker samtidigt få sitt förhållande med Emma Winarve att fungera."

Även om jag gillat de två tidigare Jungstedtböckerna väldigt mycket så tilltalade den här mig extra mycket.
Här är inte Johan och Emma med i "onödan" som de var i förra boken, utan här fyller de en bättre funktion.
Mytologin som är ett stort inslag i boken är ganska populärt att använda sig av, och det funkar bra på mig. Jag tycker det blir mer spännande och mer makabert med de inslagen. En större flykt från min verklighet, samtidigt som jag finner sekter av olika slag oerhört intressanta att studera.

En spännande och bra bok som jag rekommenderar!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Mari Jungstedt
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2006
Antal sidor: 367
ISBN: 9789170013911

2 kommentarer:

enAnnan sa...

Fast jag gillar sidospåret med Emma o Johan.
Jag gillar Maries böcker överhuvudtaget, har läst alla utom den senaste tror jag...

Nu läser jag Rapsbaggarna som du hyllat
:)

Kramar

Ango sa...

Sidospåret Johan och Emma är helt ok om de fyller en funktion, vilket jag inte tyckte de gjorde i förra boken *ler*. Nu hade ju fallet med Johan att göra igen (precis som i första boken). Jag gillar ändå Jungstedt, och ser fram emot att ha ett par böcker kvar att läsa av henne.

Jag hoppas du gillar Rapsbaggarna! Jag tyckte den var så mysig. Jag gillar sättet Brunk Homlqvist skriver på. Det är varmt och med glimten i ögat. Har beställt Potensgivarna av henne också nu (ooops, nu avslöjade jag att jag lagt en ny bokbeställning IGEN *s*).