torsdag, mars 26, 2009

Spelat liv - Louise Eek

"Spelat liv tecknar den verklighet som kvinnor med prostitutionserfarenhet lever i, en hård verklighet långt från mytbilden där den prostituerade kvinnan framställs som en levnadsglad nattfjäril. Berättelsen om Lisa tar sin början i ett hem där pengar anses vara långt viktigare än känslor. Föräldrarnas uppslitande skilsmässa och en brutal gruppvåldtäckt blir steg på vägen mot sju års arbete på porrklubbar runt om i Sverige. För det är först inne på klubbarna som Lisa känner att hon är någon. Någon att räkna med. Men det finns en väg ut förnedringen. Boken är skriven utifrån egna upplevelser och erfarenheter. Louise Eek är idag föredragshållare och frilansjournalist. Spelat liv är hennes debut som författare."

Den här boken snubblade jag över på biblioteket när jag letade efter en annan bok, och kom ihåg att jag ville läsa den.
Boken är kort och lättläst, men ganska innehållsrik ändå. Man får en bild av det helvete som Louise Eek har levt i. Hon fokuserar allt på sig själv i boken, och gör inga direkta utsvävningar där hon funderar över sina barn, vänner och släktingar, utan allt satsas på hennes egna subjektiva upplevelser.

Jag får en känsla av att hon berättar mycket, utan att egentligen berätta något alls. Det känns som om hon inte riktigt har förlikat sig med sitt tidigare liv, och därför inte berättar om sina relationer till partner eller sina känslor för sina barn. Om det är medvetet eller omedvetet vet jag inte. Känslan är bara att hon håller de delarna borta, och fokuserar på sitt jobb som strippa och prostituerad på klubbar runt om i Sverige.
En helt ok läsupplevelse, trots att jag saknar en del innehållsmässigt.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Louise Eek
Förlag: Atlas bokförlag
Utgivningsår: 2001-05
Antal sidor: 140
ISBN: 9789189044739

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag gillade den!
:)