söndag, augusti 16, 2009

Ulrikas sista strid - Ulrika Olsson & Anna Lytsy



"Den tusende gången - den starka och självutlämnande berättelsen om de sexuella övergrepp Ulrika utsattes för av sin far - blev en stor försäljningssuccé. Ulrikas sista strid är den fortsatta historien om Ulrikas hårda med lyckosamma kamp för att skapa sig ett gott liv. I boken berättar hon om hur hon möter Lukas, sin stora kärlek, och om alla de nästan övermäktiga svårigheter de tar sig igenom tillsammans på vägen mot ett fungerande familjeliv."


Den här boken är oerhört stark och skrämmande. I föregångaren, Den tusende gången, fick vi följa Ulrika och veta hur det var att ständigt bli utsatt för sexuella övergrepp i barndomen. I den här boken handlar det om Ulrikas kamp för att leva ett normalt liv, med familj och med barn.
En del av boken handlar om när Ulrika är gravid med hennes och Lukas första gemensamma barn. När barnet börjar sparka i magen upplever Ulrika det som att hon om och om igen blir våldtagen av sin pappa, och hon mår psykiskt oerhört dåligt...istället för att kunna njuta av sin graviditet.
Jag hade svårt att läsa vissa delar, då jag blev så illa berörd av handlingen.
När jag började läsa boken hade jag lite svårt för språket, och tyckte det var väldigt dåligt. När jag efter några sidor insåg att språket var tankar, tankar som upprepar sig, var det inga problem längre.

Betyg:

5 av 5

Bokfakta:

Författare: Ulrika Olsson & Anna Lytsy
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2008-09-12
ISBN: 9789172321250

2 kommentarer:

Therese Ohlsson sa...

Hej,

Mitt namn är Therese och jag skulle väldigt gärna vilja komma i
kontakt med dig som är ansvarig för BokFilm.blogspot.com.

Hör gärna av dig till mig på therese001@hotmail.com


Med vänliga hälsningar,
Therese

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Hej Ango!
Nu har jag läst ut den sista boken jag fick av dig i sommarpåsen.
Jag tyckte soå mycket om allihop. Fantastiskt att du lyckades skicka mig fyra böcker som föll mig i smaken.
Tack än en gång!