tisdag, september 18, 2007

Bokfemman v. 38

Veckans tema för Bokfemman är "page-turners", dvs böcker man inte kan sluta läsa förräns man har kommit till sista sidan. Nämn dina 5 favoriter.

Den här veckan känner jag att det kommer bli riktigt svårt. Inte för att jag inte stött på några pageturners, för det har jag läst många, många, men att bara välja ut 5 blir ju svårt. Jag gör ett försök:

  • Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson.
    Oj, oj, oj, jag streckläste den här boken...och de andra två i triologin, men jag kan ju inte skriva alla tre. Riktiga streckläsarböcker!
  • Grabben i kuvösen bredvid av Jonas Helgesson
    Den är så otroligt underbart rolig och insiktsfull så det gick bara inte att lägga undan boken!
  • Skam av Karin Alvtegen
    Jag gillar hennes andra böcker också, men just Skam var den jag inte kunde lägga ifrån mig. Läste den i ett svep.
  • Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson
    En fantastiskt fin bok med en riktig vänskapshistoria. Jag tyckte boken var så vacker så jag inte ville sluta läsa den. Hade till och med svårt att lägga bort den när den var slut!
  • 9½ månad av Annika Lantz
    Den här var så hysteriskt rolig att jag läste ut den på en eftermiddag. Kände så väl igen mig i det hon skrev, och eftersom jag hade distans till förlossning och bebisperiod kunde jag mer än väl skratta åt alltihop.

Nu blev det inte bara spännande böcker utan även såna som är galet roliga eller finstämda. Jag hade lätt kunnat lista ett gäng till, men 5 är det som gäller, så det här blev min lista för veckan!


1 kommentar:

Maria sa...

Kul att läsa vilka böcker du valt! Även icke-spännande böcker kan ju, precis som du skriver, vara "page-turners".