lördag, september 15, 2007

Bortom mammas gata - Alexandra Pascalidou

"Alexandra Pascalidou är journalist och programledare. "Bortom mammas gata" är hennes debut som författare.
Här berättar hon sin egen historia - om flykten till Sverige, uppväxten i förorten Rinkeby och alla önskningar som blev uppfyllda. Men också om utanförskapet, rasismen hon mött och rädslan den dag då nazisterna stod utanför hennes dörr.
"En resa som snirklar sig mellan drömmar som går i uppfyllelse och mardrömmar som besannas." Så beskriver Alexandra Pascalidou själv sin bok. Men det är också en berättelse om att inte passa in i normen, om att byta land, om att växa upp i förort och att klara av offentlighetens ljus - på ont och på gott."

Det här är en oerhört stark berättelse av Pascalidou. Hon berättar om sitt liv, så här långt och hur hon mått när hon fått utstå mängder av elände.
Det jag tycker ger enorm styrka till boken är att hon inte är ute efter att "hänga ut" någon som gjort något negativt mot henne, utan nämner bara namn på de personer som påverkat henne på ett positivt sätt (med ett undantag för en tidigare Aftonbladetjournalist).

Pascalidou är en fantastisk person, oavsett vilket ursprung hon har, och hon har en drivkraft som få människor har!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare:
Alexandra Pascalidou
Förlag: Atlas bokförlag
Utgivningsår: 2001-08
Antal sidor: 256
ISBN: 9789189044814

1 kommentar:

enAnnan sa...

Åh, den här har jag tänkt läsa ju!
Nu vet jag att jag definitivt ska göra det.
Men så var det det där med tiden oxå ja...
;)

Jag har fått hem en drös med nya böcker i veckan, läst några sidor ur Guillos nya än bara - längtar efter den nya av Anna Kåver "Tillsammans", fast varför jag ska läsa den nu förstår jag ju inte
;)

Jag var ärlig om "det där du vet", ändå säger han att han inte litar på mig o att jag inte öppnar mig o väljer att gå vidare.
:(

Kramar