söndag, september 30, 2007

Vi som ser på - Johan Unenge


"Plötsligt en dag lämnar Andreas bandet som de fyra vännerna har haft i fem år och blir tillsammans med en tjej. Resten av bandmedlemmarna känner sig både svikna och förvånade, de hade ju lovat varandra att alltid hålla ihop och bara drömma om tjejer. Kvar blir tre bandmedlemmar som sakta börja fundera på om det finns annat i livet än musik, tjejer till exempel. En härlig skildring av ett gäng tonårskillars tankar och funderingar kring musik, tjejer och framtiden."

Den här boken började jag läsa för säkert 6 månader sedan, men läste bara 50 sidor innan jag la den ifrån mig. Bokens innehåll berörde mig inte alls, jag tyckte bara att det var långt ifrån mig, långt ifrån den litteratur jag annars läser.
Så tog jag upp den här boken igen, igår, och sträckläste resten av boken. Plötsligt berörde historien och jag såg hela storyn med helt andra ögon. Nu kunde jag uppskatta det som skrevs och se det ur ett helt annat perspektiv.
Boken är skriven för killar i tonåren, så jag har väl kanske lite svårt att relatera till mig själv, men jag kan delvis relatera till tonåren. Något jag reagerar på är hur man ska få tonårskillar att läsa boken. Boken har inte direkt någon "cool" handling, utan snarare handlar den om de "töntiga" killarna som spelar klarinett och saxofon och helst spelar jazz... Kanske inte så många tonårskillar som kan relatera till det heller.
Vad många ändå kan känna igen sig i är känslan av utanförskap, att inte passa in, och tankarna kring det andra könet.
I det stora hela är det en bra bok.

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Johan Unenge
Förlag: En bok för alla AB
Antal sidor: 176
ISBN: 9789172214842

Inga kommentarer: