måndag, oktober 29, 2007

Bokfemman v. 44



Förra veckan var det ingen Bokfemma, men den här veckan är den tillbaka igen, och nu är den svårare än någonsin. Har funderat hela dagen på svar till den här veckan.
Jag inser att mina svar kanske inte riktigt är vad man kan förvänta sig.

Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde.


  • Alla vi barn i Bullerbyn - Astrid Lindgren
    Ja, egentligen vilken Astrid Lindgren-bok som helst. De här mysiga miljöerna, alltid sommar (nästan) och massor av kompisar/barn överallt.


  • vilken kokbok som helst av Jamie Oliver
    Hans härliga mat och hans underbara stil, den skulle jag gärna vilja se irl.


  • Målgång - Jane och Mike Tomlinson
    Den här fantastiska kvinnan Jane, som gång på gång trotsar sin cancer och läkarnas dödsdom. Hon lever på övertid, och gör allt sånt som en döende cancerpatient inte ska göra, som att springa marathon till exempel. Jag hade mer än gärna fått vara med och se och träffa den här fantastiska kvinna som, tyvärr, var tvungen att ge upp och låta cancern vinna nu i september (men då hade hon levt i nästan 7 år på "övertid").


  • Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
    Tänk att få träffa Blomqvist och Salander "live"...



  • Hemma hos Martina - Martina Haag
    Oj, vad roligt att få vara en fluga på väggen i den helgalna familjen. Man skulle inte ha tråkigt en sekund. Det hade jag inte när jag läste den heller.



Ja, det var min femma den här veckan. Alldeles galet svårt var det. Jag tror nästan Malin tog en paus förra veckan bara för att göra det så här jättesvårt den här gången...






2 kommentarer:

*Malin* sa...

:-) Jodå, det behövdes lite paus för att ladda inför veckans tema.

Lindgren hade jag också i tankarna, men det var ju många böcker som fick ge vika för att ge plats åt bara fem endaste.

Anonym sa...

Stieg Larsson och Marina Haag´s böcker hade nog även jag valt. Hemma hos Marina är en himla rolig bok...och Stieg Larssons böcker i Milennium-serien är lysande...i alla fall de två första som jag läst. Väntar med iver på att läsa den tredje...men får tåla mig tills min kära mor läst klart den.
Ha en trevlig vecka....Lena