tisdag, maj 12, 2009

Wallander/Sidetracked


"Det är höst och människorna i den annars så lugna småstaden Ystad slår sig till ro. Men för kommissarie Kurt Wallander bryts idyllen av att en ung kvinna bränner sig till döds i en rapsåker.Kort därefter slår en seriemördare till med en rad allt mer bestialiska mord. Varför en justitieminister, en framgångsrik konsthandlare och en vanligt småtjuv? Samma vapen, skalperade offer, är det hämnd? Det verkar finnas ännu ett samband. Mardrömmen för Wallander och hans stab har bara börjat."

Som det Wallanderfan jag är så var jag såklart tvungen att titta på den brittiska Wallander.
I början av filmen hade jag lite svårt med den svenska miljön till de brittiska skådespelarna. Det kändes lite fel med den hysteriskt "svenska" produktplaceringen med endast SonyEricsson-telefoner och Volvo-bilar, men jag lyckades koppla bort det efter ett tag. Då kunde jag konstatera att de brittiska skådespelarna gör ett ganska bra jobb. Visst, det är svårt att se Branagh som Wallander, men ändå.
En hyfsad film för den som har svårt att vänta på alla 13 kommande Wallanderfilmerna (svenska).

Betyg:
3 av 5

Filmfakta:
Regissör: Philip Mosely
Skådespelare: Kenneth Branagh, Sarah Smart, Sadie Shimmin, Tom Beard
Speltid: 89 min
Åldersgräns: 15 år
Releasedatum (DVD): 2009-03-18

1 kommentar:

Kerstin sa...

Jag har svårt för Branagh efter att han manglat alla Shakespeareverk.
Har hittills inte sett en enda Wallander eller läst nån av böckerna =)
//Kerstin