måndag, februari 11, 2008

Bakom ljuset - Åsa Nilsonne

"Mordutredare Monika Pedersen är sjukskriven efter en svår olycka i tjänsten.Hon börjar läsa en bok av en känd psykolog. Långsamt inser hon att en av patienterna i boken kan vara hennes mor och att ett mord kan vara hennes mor och att ett mord kan ha begåtts. Mordet på hennes egen mor.

Monika Pedersen har gett allt i tjänsten och försummat sitt privatliv. Inte förrän hon försöker få klarhet i sin mors öde förstår hon att hon måste ta itu med sitt förflutna för att utvecklas som polis och människa. Hennes efterforskningar leder henne till ekonomisk brottslighet och för henne så småningom till Etiopien, men någon är henne hack i häl."

Den här boken har jag hört väldigt mycket positivt om, och jag är böjd att stämma in i de positiva orden. Det är ingen höjdarbok, det är det inte, men den är bra.
Det som jag finner extra roligt med boken är att Nilsonne är psykolog, något hon drar nytta av i sina böcker. Jag läser ju själv psykologi och tankarna vandrar gärna iväg några varv extra när jag läser om de olika perspektiven och om olika behandlingsmetoder och annat.
En helt ok svensk kriminalroman...som kanske är lite "over the top" i upplösningen, men men, det kan jag leva med!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Åsa Nilsonne
Förlag: Anderson pocket AB
Antal sidor: 300
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789185567225

Inga kommentarer: