söndag, februari 03, 2008

Dolda fel och brister - Elsebeth Egholm

"Det skulle bli en bra dag, hade de tänkt, Dicte och hennes två väninnor. De skulle fira hennes 40-årsdag, hennes skilsmässa och hennes nyinköpta hus. Så blev det inte. Det blev en mardrömsdag som ingen av dem någonsin skulle glömma.
Dicte Svendsen är journalist och nyskild mamma till en tonårsdotter. Tillsammans med sina vänner firar hon födelsedagen på en uteservering i Århus, när hon gör en makaber upptäckt.I ån som flyter genom lilla staden får Dicte plötsligt syn på en blå plastbalja som guppar vid kajkanten. I baljan ligger ett nyfött spädbarn med fridfullt slutna ögon, inlindat i handdukar. Dött. Vissa fynd tyder på att barnet är av muslimsk härkomst, vilket får främlingshatet i staden att blossa upp.
Utredningen av dödsfallet kommer att beröra och involvera både Dicte och hennes två väninnor. I deras liv och relationer blottas undan för undan sprickor och hemligheter och de tvingas alla att ompröva sin livssituation."

Blev tipsad om denna danska författarinna som skulle skriva lika bra som våra svenska deckarförfattarinnor. Tyvärr tycker jag inte att det här var speciellt bra, eller spännande. Jag vet inte vad det är som gör att jag inte faller för det, för storyn är bra, och språket är helt ok. Jag tror att det är för mycket "runt omkring" själva huvudstoryn. För många spår på en gång, som gör att det blir rörigt och till slut helt ointressant.
Det har tagit över 1 vecka att läsa boken, vilket tyder på att den inte var någon höjdare!


Betyg:
2
av 5

Bokfakta:
Författare: Elsebeth Egholm
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789132435881

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också blivit tipsad om denna författarinna. Ser att du inte tycket att den var en riktig toppbok. Får ändå ge det en chans för att se vad jag tycker.