söndag, juni 01, 2008

Hallonbäcken - Lina Forss

"Det är den 30 augusti 1991, alla börser och fastighetsmarknader är på väg in i en lång och mörk övervintringsperiod. Det är snart nio timmar sedan mamma dog.

I sorgen efter sin mamma står 24-åriga Timotej och svajar, ensam och utan riktning i livet. Hon kastas mellan bjudningar hos sin välbärgade familj på Östermalm och hopplösa arbetsintervjuer i det tidiga 90-talets lågkonjunktur. När hon får jobb på den nystartade reklamradion, känns det som om hon hittat ett sätt att hantera tillvaron - med jobb och fester kan hon döva sorgen och saknaden.

Så träffar hon den charmige Oden under en vild festnatt på Sandhamn. Kort därefter flyttar de ihop. Men tvivlet gror i Timotej - har hon hittat det hon söker nu? Eller är detta bara början?"

Det här var en märklig läsupplevelse. Jag tyckte inte att det var speciellt bra, men ändå sträckläste jag boken.
Flera gånger tyckte jag att det var trist och intetsägande och tänkte lägga ifrån mig den...skulle bara läsa 10 sidor till.

Nu i efterhand tycker jag inte att det var speciellt bra. Språket (som Forss berömts så mycket för) gillar jag inte speciellt mycket heller...men vad är det då som gör att jag inte kan släppa boken? Ärligt talat har jag inte en blekaste aning. Jag vet bara att den här boken kunde jag inte släppa och jag ville läsa mer för att få veta vad som skulle hända.

Vill du veta mer om Lina Forss och hennes böcker kan du besöka hennes sida här: Lina Forss

Betyg:
4
av 5

Bokfakta:
Författare:
Lina Forss
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 394
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789170015847

1 kommentar:

enAnnan sa...

Jag älskade den!
Lika mycket som den första boken.
Jag tillhör dem som älskar hennes språk. :)