söndag, april 26, 2009

Den onda viljan - Karin Fossum

"Konrad Sejer och Jacob Skarre ställs inför ett mysterium med ett underligt självmord. Tre unga män har åkt till en stuga vid en sjö i skogen för att umgås över en helg. Under en båttur kastar sig plötsligt en av dem över bord och drunknar. Hans kamrater lyfter inte ett finger för att rädda honom.
Sejer kommer så småningom fram till att gåtans lösning står att finna i en fruktansvärd händelse i det förflutna. De tre vännerna har burit på en hemlighet som de är beredda att göra allt för att dölja.
Då påträffas ännu ett lik i ett vattendrag - en sjuttonårig vietnamesisk pojke. Sejer finner ett samband, och snaran dras åt ..."

Karin Fossums böcker känns väldigt ojämna. En är jättebra och nästa mindre bra. Den här är tyvärr en av de mindre bra böckerna.
Första halvan av boken ska väl vara någon "spänningsuppbyggnad", men det blir bara segt och långtråkigt. Man får inte veta något på dessa sidor, egentligen, utan det är en massa annat, utfyllnad kanske.
Efter den sega starten lyckas jag aldrig ta mig in i boken igen, och sitter mest och väntar på att sidorna ska ta slut, tyvärr!

Betyg:
2 av 5

Bokfakta:
Författare: Karin Fossum
Förlag: Bokförlaget Forum
Antal sidor: 206
Utgivningsår: 2009-01-14
ISBN: 9789137134772

3 kommentarer:

Ingela sa...

Alltså. Jag tycker att Fossum tappat formen. Minns att jag tyckte det senaste jag läste av henne var seeeegt och tråååååkigt.

Maud/En bok om dagen sa...

Åh, jag som tyckte att den här var så bra! Visserligen långsamt tempo, men skönt berättad!

Kerstin sa...

Aj då, den som ligger ganska högt upp i min att-läsa-hög =)
Nåja, jag ska ge den en chans iaf.
/Kerstin