lördag, juni 21, 2014

Den femte årstiden - Mons Kallentoft


 

Det är tidigt i maj som den unga barnfamiljen på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Det är otäckt välbevarat och spåren efter tortyr på kvinnokroppen är bara alltför tydliga.
Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria Murvall, den unga kvinna som hittades våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för flera år sedan och som sedan dess varit okontaktbar där hon sitter inspärrad på Vadstena sjukhus. Av en slump träffar Malin en psykolog från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en liten pusselbit i något mycket större. Men vad är det som är så fruktansvärt att det inte går att tala om?

Malin, som länge varit besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett vart det kan föra henne.

Jag gillar verkligen Kallentofts böcker, och ser fram emot nästa bok nu. Karaktärerna i boken känner man igen och det är ganska kul att följa deras väg i livet såväl privat som på jobbet.
Den här boken bygger på bestialiska brott mot kvinnor. Jag måste säga att jag drömde lite konstiga drömmar mot slutet av den här boken, där vissa delar av handlingen kom in i drömmarna. Det är sällan en bok påverkar mig så (nu drömde jag inga mardrömmar, utan bara konstiga drömmar).
Är man, eller som jag, har varit, Linköpingsbo så är det extra kul att läsa de här böckerna eftersom man känner igen sig i miljöerna.

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 455
Utgivningsår: 2012-04-25
ISBN: 9789186675073

Inga kommentarer: