torsdag, juli 03, 2014

Att överlista Jante: om konsten att lyfta sig själv och andra - Tomas Gunnarsson

""Jag vill inte vara till besvär ... "
"Inte kan väl jag söka det där jobbet ..."
"Vem tror hon att hon är?!"

Varje dag förminskar vi oss själva och våra medmänniskor, i tankar, ord och handlingar - ofta utan att ens reflektera över det. Jantementaliteten är fortfarande djupt rotad i den svenska folksjälen och håller oss nere med sina viskningar: "Du ska inte tro att du är något, du duger inte, stick inte ut ..."
Men du kan överlista Jante och skapa en inre hejarklack som lyfter dig själv och andra!

Följ med på en spännande och insiktsfull upptäcktsfärd i konsten att stå upp för dig själv, vända avund till inspiration och visa omtanke om andra. På så sätt byter du ut de förminskande jantehattarna mot de upplyftande dugahattarna!

Tomas Gunnarsson är psykosyntesterapeut, coach, föreläsare och författare."

Jag gillar den här typen av populärpsykologi, som kan hjälpa oss alla att bli en lite bättre medmänniska. Den här boken tyckte jag inte att jag hade så jättestort utbyte av. Kanske för att jag läst flera liknande böcker och för att jag försöker att inte sätta på mig någon slags Jante-hatt. Jag tycker att jag är bra/duger som jag är, förtjänar framgång och visst kan allt som alla andra kan. Jag försöker att alltid glädja mig åt andra och deras framgångar. De peppar ju bara mig mer!
För den som tror att framgång bara är för andra eller har svårt att glädja sig med kollegan som får en högre tjänst så är det här en perfekt bok!

Betyg:
3 av 5

Bokfakta:
Författare: Tomas Gunnarsson
Förlag: Gunnarssons förlag
Antal sidor: 224
Utgivningsår: 2012-09-25
ISBN: 9789187225017

Inga kommentarer: