måndag, juli 07, 2014

Femtio nyanser av honom - E L James

"När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt tagen - han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne.
Den naiva och oskuldsfulla Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära blir hon bara mer intresserad.
Men Christian Grey är ingen vanlig man - stormrik, passionerad och kontrollerande, med mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden ..."

Ja, vad ska man säga? Jag har varit så galet emot det här...men jag föll som en fura! De första 100 sidorna i boken är en ren pina, för rent litterärt är det här en plåga. Språket är så uselt så jag led verkligen. Men så börjar det ta fart...ja, sexet! Plötsligt var det inga problem att läsa den längre, och jag märkte definitivt inte att de sista 400 sidorna hade uselt språk! Jag kom på mig själv med att sitta med ett fånigt leende på läpparna i tid och otid! Busted, liksom! Nu sitter jag fast i "snuskträsket", och väntar på att dottern ska läsa ut del 2 (jag hoppas det går fort)! Självklart kommer jag ockå sitta bänkad när filmen kommer i februari!
Har du, som jag, varit helt anti mot det här, så LÄS! Det är omöjligt att inte falla! Är du pryd och tycker att sex bara är mellan dig och din partner under täcket i ett mörkt rum, så ska du kanske välja en annan bok, för den här kommer få dig att rodna mer än en gång!

Betyg:
4 av 5

Bokfakta:
Författare: E L James
Förlag: Norstedts förlag
Antal sidor: 560
Utgivningsår: 2012-09-12
ISBN: 789113047287

Inga kommentarer: