torsdag, februari 28, 2019

Kärleken till livet - Marie Fredriksson & Helena von Zweigbergk


"Jag vill bara säga som det är. Inget tjafs. Bara enkelt rakt på som det har varit. Med de orden presenterade Marie Fredriksson sin bokidé för författaren Helena von Zweigbergk.Marie Fredrikssons liv innehåller mycket dramatik. Från fattig uppväxt på ­skånska landsbygden till världs­karriär med Roxette.
Och sedan katastrofen. Hjärntumören som gav henne en dödsdom.
I boken kommer Marie Fredriksson och hennes närmaste till tals. Det är en ­berättelse om stor kärlek, om sorg, om makalös framgång och revansch mot alla odds tack vare kärleken till livet."

Marie Fredriksson har funnits med i mitt liv sedan tidig tonår, och har betytt mycket för mig. Hennes musik (framför allt den på svenska) har funnits med i så otroligt många skeenden i mitt liv. Allt från lyckliga till olyckliga (kanske främst det sistnämnda) situationer. Att läsa om hennes liv, hennes karriär, fram till den fruktansvärda hjärntumören var intressant. Marie har alltid haft hög integritet och inte släppt journalister när inpå sig, vilket är ännu en anledning till att beundra henne.
Hjärntumören förändrade livet över en natt för Marie och hennes familj. Jag minns ju hur jag reagerade när massmedia gick ut med beskedet...
Det här är en välskriven berättelse om hur en kvinna började sin karriär och hur den kom att abrupt avslutas. Mycket välskriven sådan, dessutom!

Betyg:
5 av 5

Bokfakta:
Författare: Marie Fredriksson & Helena von Zweigbergk
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2015
Antal sidor: 245
ISBN: 9789164206787

Inga kommentarer: